تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات پزشکی به هرگونه سامانه، وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین‌آلات، وسایل کاشتنی، مواد، معرف‌ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم‌افزارها اطلاق می‌شود که توسط تولیدکننده برای انسان (به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل) جهت حداقل یکی از اهداف زیر ارائه می‌گردد:

تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات پزشکی به هرگونه سامانه، وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین‌آلات، وسایل کاشتنی، مواد، معرف‌ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم‌افزارها اطلاق می‌شود که توسط تولیدکننده برای انسان (به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل) جهت حداقل یکی از اهداف زیر ارائه می‌گردد:

مشخصات بلاگ

بر اساس قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به منظور رسیدگی به امور تجهیزات پزشکی، در سال ۱۳۶۴ دفتر تجهیزات پزشکی در معاونت درمان تشکیل و سپس ساختار آن در سال ۱۳۷۲ به اداره تغییر یافت. به ضرورت اهمیت و گستردگی کار، اداره با عنوان اداره کل تجهیزات پزشکی در سال ۱۳۷۶ ارتقاء یافت.

به استناد بندهای ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ و ۱۷ ماده ۱ قانون تشکیلات و وظایف وزارت متبوع و تبصره ۵ ماده ۱۳و تبصره ۲ ماده ۱۴ و تبصره ۲ ماده ۳ مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی و مواد ۲۴ و ۲۵ و ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ و بر اساس آیین‌نامه تجهیزات پزشکی مصوب بهمن ماه ۱۳۸۶ و بازنگری شده مصوب ۱۳۹۴، اداره کل تجهیزات پزشکی به نمایندگی از وزارت متبوع، مسئول نظارت و ارزیابی و احراز اصالت سلامت، کیفیت و ایمنی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی و اعطای مجوز به متقاضیان در خصوص اقدامات و فرآیندهای گوناگون در عرصه تولید، واردات، صادرات، توزیع، عرضه و خدمات پس از فروش می‌باشد.

وسیله پزشکی در آیین‌نامه تجهیزات پزشکی ایران به شکل زیر تعریف می‌شود:

هرگونه وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین آلات، وسایل کاشتنی، مواد، معرف‌ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم‌افزارها که توسط تولیدکننده برای انسان (به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل) جهت حداقل یکی از اهداف زیر ارائه می‌گردد:

-تشخیص، پیشگیری، پایش، درمان یا کاهش بیماری

-تشخیص، پایش، درمان، تسکین، جبران یا به تعویق انداختن صدمه یا معلولیت

-تحقیق و بررسی، جایگزینی، اصلاح آناتومی یا یک فرایند فیزیولوژیک

-حمایت‌کننده یا پشتیبانی‌کننده حیات

-کنترل بارداری

بایگانی

انواع اندوموتور در دندانپزشکی

يكشنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۰۳:۵۶ ب.ظ

با چه سیستم چرخشی شروع کنیم؟

انتخاب سیستم های روتاری در بازار متنوع امروزی کاملا سلیقه ای است. برای استفاده از فایل چرخشی لزوماً به موتور اندو نیاز ندارید و می توانید با یک هندپیس کم سرعت برای سیستم چرخشی مثلاً یک هندپیس 1:64 (در بازار به آن هد چرخشی می گویند) کار را انجام دهید. ). میگویند). هر فایل سیستمی که انتخاب کنید سلیقه ای است اما باید یکی از برندهای معروف را انتخاب کنید نه کپی چینی یا کره ای یا ... فایل سیستم های روتاری اصلی را انتخاب کنید. ساخت آلیاژ و طراحی فایل های چرخشی نیاز به تکنولوژی بسیار پیشرفته ای دارد و تنها تعداد کمی از شرکت ها در دنیا از این فناوری ها برخوردارند. کپی از کشورهای دیگر به طور کلی نمی تواند ویژگی های محصولات این شرکت ها را داشته باشد. برای شروع، شاید سیستم هایی با فایل های کمتر و توالی مشخص کار شما را آسان تر کنند. امروزه اکثر شرکت های معروف بازار چنین سیستم هایی را روانه بازار کرده اند. (بیست نکته در مورد استفاده از فایل های چرخشی را اینجا بخوانید)

الکتروموتورهای روتاری یا هندپیس های متصل به موتورهای هوا؟

هنگام استفاده از سیستم های روتاری، یک انتخاب برای استفاده از فایل های چرخشی وجود دارد. با هندپیس (اصطلاحاً زاویه چرخش متصل به ایرموتور) یا موتورهای الکتریکی اندو روتاری (اندوموتور). هندپیس های اندو کم سرعت متصل به موتور هوا (سر چرخان!) کندتر از هندپیس های معمولی هستند. انواع پین و دکمه ای به اندوموتورهای الکتریکی هندپیس متصل می شوند که به آنها هندپیس های چرخشی کم سرعت می گویند، اما گشتاور کاهش یافته آنها با انواع متصل به هوا متفاوت است.

Endomotor Dentsply - مدل قدیمی تر
Endomotor Dentsply - مدل قدیمی تر

از نظر فنی یا عملکردی، هیچ تفاوتی در نتایج درمان بین استفاده از این دو وجود ندارد. در آمریکا، بسیاری از دندانپزشکان از زاویه های چرخشی متصل به موتورهای هوا به جای موتورهای داخلی استفاده می کنند. اما نکات ظریف و تفاوت هایی بین استفاده از این دو وجود دارد:

    استفاده از موتورهای اندو آسان‌تر است و زودتر در آن بهتر می‌شوید، و اگر مهارت‌های اولیه را نداشته باشید، کمتر نگران شکستن فایل هستید. این دستگاه ها اغلب برای سیستم های فایل مختلف قابل تنظیم هستند و سرعت و گشتاور قابل تنظیمی دارند.

 

لینک های مرتبط:

- اندو موتور Marathon مدل Endo E class

- اندوموتور Eighteeth مدل E-xtreme


    هندپیس (هدپیس) متصل به Airmotor ممکن است با توجه به فشار کمپرسور شما عملکرد متفاوتی از خود نشان دهد. سرعت و گشتاور آنها ثابت است. نوع معمول این هندپیس ها هدهای چرخشی 1:64 هستند (Protiper، Hero، Mtwo، K3 و سایر فایل های رایج)، اما برای برخی از فایل هایی که برای استفاده به سرعت بالاتری نیاز دارند، باید از هدهای 1:32 استفاده کنید (مثلا Race فایل). . برخی از فایل ها نیز هندپیس مخصوص به خود را دارند (سر چرخان) (مثلاً فایل Reciproc). علاوه بر این، هندپیس هایی با گشتاور قابل تنظیم محدود در بازار موجود هستند (مانند Antogear). توجه داشته باشید موارد ذکر شده با اندولیفت هایی که حرکات رفت و برگشتی دارند و فایل های دستی می خورند متفاوت است و به دلیل کارایی کم موضوع این مقاله نمی باشد.
    هندپیس های متصل به موتورهای هوا (هندپیس های چرخشی) مانند هندپیس های معمولی (هندپیس های سرعت پایین) و توربین ها (هندپیس های پرسرعت) به روغن کاری و نگهداری نیاز دارند. باید از برخورد سر آنها به زمین جلوگیری شود و نیاز به سرویس دوره ای دارند. تعمیر و نگهداری و روغن کاری مشابهی برای موتورهای انتهایی الکتریکی متصل به سری مورد نیاز است.

اندوموتور را از کجا بخریم؟

اندوموتورها گرانتر هستند. در برخی از انواع، باتری آنها ممکن است پس از مدتی از کار بیفتد. تعمیر و نگهداری آنها هزینه بر است و ممکن است قطعات و هندپیس های دستگاه به دلیل ماهیت خاص خود به راحتی قابل تعمیر نباشند. بنابراین گارانتی و پشتیبانی دستگاه بسیار حائز اهمیت است. اما هندپیس های متصل به ایرموتور فقط از چارچوب تعویض کارتریج و بلبرینگ در تعمیرات پیروی می کنند و هزینه کمتری دارند.
    با توجه به تنظیم گشتاور و سرعت می توان از موتورهای ایمپلنت به جای اندوموتور با هندپیس مناسب استفاده کرد. علاوه بر این، موتورهای ایمپلنت دو منظوره یا تنظیمات فایل خاصی وجود دارد، اما با توجه به مصرف، قیمت این دستگاه ها و ملاحظات جداسازی، استفاده از این دستگاه ها به عنوان اندوموتور منطقی نیست. برخی از موتورهای اندو کاربردهای متعددی دارند. به عنوان مثال، بسیاری از موتورهای اندو از سرعت های محدوده زاویه ای معمولی (هندپیس های سرعت پایین) نیز پشتیبانی می کنند و امکان استفاده از گیت ها یا پیزورم ها با آنها وجود دارد. علاوه بر این، برخی از سیستم ها (مانند موتور جیبی Sirona) از سرعت های بالا در محدوده 19200 rp پشتیبانی می کنند.

 

برای خرید اندوموتروی و محصولات بیشتر وارد سایت سپدنت شوید.

 

  • hasan ke

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی