تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات پزشکی به هرگونه سامانه، وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین‌آلات، وسایل کاشتنی، مواد، معرف‌ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم‌افزارها اطلاق می‌شود که توسط تولیدکننده برای انسان (به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل) جهت حداقل یکی از اهداف زیر ارائه می‌گردد:

تجهیزات دندانپزشکی

تجهیزات پزشکی به هرگونه سامانه، وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین‌آلات، وسایل کاشتنی، مواد، معرف‌ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم‌افزارها اطلاق می‌شود که توسط تولیدکننده برای انسان (به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل) جهت حداقل یکی از اهداف زیر ارائه می‌گردد:

مشخصات بلاگ

بر اساس قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به منظور رسیدگی به امور تجهیزات پزشکی، در سال ۱۳۶۴ دفتر تجهیزات پزشکی در معاونت درمان تشکیل و سپس ساختار آن در سال ۱۳۷۲ به اداره تغییر یافت. به ضرورت اهمیت و گستردگی کار، اداره با عنوان اداره کل تجهیزات پزشکی در سال ۱۳۷۶ ارتقاء یافت.

به استناد بندهای ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ و ۱۷ ماده ۱ قانون تشکیلات و وظایف وزارت متبوع و تبصره ۵ ماده ۱۳و تبصره ۲ ماده ۱۴ و تبصره ۲ ماده ۳ مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی و مواد ۲۴ و ۲۵ و ۲۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲ و بر اساس آیین‌نامه تجهیزات پزشکی مصوب بهمن ماه ۱۳۸۶ و بازنگری شده مصوب ۱۳۹۴، اداره کل تجهیزات پزشکی به نمایندگی از وزارت متبوع، مسئول نظارت و ارزیابی و احراز اصالت سلامت، کیفیت و ایمنی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی و اعطای مجوز به متقاضیان در خصوص اقدامات و فرآیندهای گوناگون در عرصه تولید، واردات، صادرات، توزیع، عرضه و خدمات پس از فروش می‌باشد.

وسیله پزشکی در آیین‌نامه تجهیزات پزشکی ایران به شکل زیر تعریف می‌شود:

هرگونه وسایل، تجهیزات، ابزار، لوازم، ماشین آلات، وسایل کاشتنی، مواد، معرف‌ها یا کالیبراتورهای آزمایشگاهی و نرم‌افزارها که توسط تولیدکننده برای انسان (به تنهایی یا در تلفیق با سایر وسایل) جهت حداقل یکی از اهداف زیر ارائه می‌گردد:

-تشخیص، پیشگیری، پایش، درمان یا کاهش بیماری

-تشخیص، پایش، درمان، تسکین، جبران یا به تعویق انداختن صدمه یا معلولیت

-تحقیق و بررسی، جایگزینی، اصلاح آناتومی یا یک فرایند فیزیولوژیک

-حمایت‌کننده یا پشتیبانی‌کننده حیات

-کنترل بارداری

بایگانی

یونیت دندانپزشکی چیست؟ هر یک از اجزا و قسمت های تشکیل دهنده آن چه نقشی دارد؟

یونیت دندانپزشکی چیست؟ نقش هر یک از اجزای آن چیست؟

یونیت دندانپزشکی اصلی ترین و ضروری ترین وسیله در هر مطب یا کلینیک دندانپزشکی است که ضروری ترین ابزار دندانپزشک محسوب می شود.

در ادامه این مقاله شما را با اجزا و قطعات مختلف یونیت دندانپزشکی و همچنین انواع یونیت آشنا می کنیم. دانستن این اطلاعات اولیه برای دستیار دندانپزشکی کاملا ضروری است.

نمای کلی اجرای یونیت دندان و یونیت دندان چیست با تصاویر یونیت دندان
یونیت دندانپزشکی از چه قطعاتی ساخته شده است؟


صندلی دندانپزشکی

 

این قسمتی است که برای نشستن بیمار طراحی شده و از سه قسمت سر (A)، پشت (B) و صندلی (C) تشکیل شده است. این سه قسمت هم به صورت واحد و هم جداگانه قابل تنظیم هستند. با تنظیم این قسمت ها، بیمار در موقعیت مناسب و راحت برای درمان قرار می گیرد. کلیدهای تنظیم موقعیت روی برد دندانپزشک و همچنین روی برد دستیار در اکثر واحدها قرار دارند. همچنین در اکثر مدل ها قسمتی به نام Foot Controller (D) در قسمت پایینی دستگاه برای کنترل و تنظیم وضعیت صندلی با پا وجود دارد. در برخی موارد، این تنظیم به لطف پدال (E) دستگاه نیز امکان پذیر است که به دندانپزشک امکان می دهد در صورت آزاد نبودن دست ها یا آلوده بودن دست ها، موقعیت صندلی بیمار را با پای خود تنظیم کند.

اجزای یونیت دندانی و عملکرد هر کدام - صندلی دندانپزشکی، یونیت دندانپزشکی
این مقاله را بخوانید
متداول ترین ابزارهای دندانپزشکی را برای دستیاران دندانپزشکی آموزش و نمایش دهید
تبلت یا میز کنترل دندان

در واقع قسمت اصلی یونیت است و دارای شیلنگ های مخصوص برای اتصال ابزارهای دندانپزشکی مخصوص به نام هندپیس می باشد. هر یک از هندپیس های متصل به این قسمت با استفاده از پدال پایی دستگاه عمل می کند. معمولاً یک سینی به قفسه دندانپزشک وصل می شود.

تبلت یا میز کنترل دندان

برق تهویه مطبوع نیز بخشی است که به یکی از شیلنگ های تبلت دندانپزشک متصل می شود و با دکمه های تهویه مطبوع روی خود دستگاه (و نه با پدال پا) به طور مستقل کار می کند.

هوای بد در یونیت دندانپزشکی و یونیت تبلت

علاوه بر این، بسته به مدل یونیت، ممکن است اجزای مختلف دیگری در قفسه دندانپزشک وجود داشته باشد. معمولاً همه واحدها دارای دکمه هایی برای تنظیم موقعیت صندلی واحد، دکمه روشن / خاموش برای چراغ واحد، دکمه کنترل جریان آب برای حمام شوک و غیره هستند. در این قسمت

اجزای تبلت یونیت دندانی
دستیار تبلت یا دسکتاپ

این قسمتی است که در سمت مقابل دندانپزشک (در سمتی که دستیار قرار دارد) قرار دارد و بسته به مدل یونیت ممکن است دستگیره هایی برای تنظیم موقعیت صندلی بیمار، دستگیره هایی برای کنترل جریان آب وجود داشته باشد. از دوش اضطراری، دکمه روشن/خاموش چراغ واحد، آب کوچک. و هوا و ... به علاوه این قسمت شامل سیستم مکش (مکش معمولی و مکش HVE) می باشد.

برد دستیار دندانپزشکی و اجزای مختلف برد دستیار
این مقاله را بخوانید
آموزش انواع آسپیراسیون در دندانپزشکی با یک فیلم آموزشی به دستیاران دندانپزشکی
کاسه سنگ شکن

قسمت کاسه ای شکل آن مانند یک سینک کوچک است که بیمار از آن برای شستن دهان و تخلیه محتویات دهان خود استفاده می کند. یک شیر آب کوچک در بیرون و کنار آن وجود دارد که در مواقعی که بیمار نیاز به شستن دهان دارد از آن برای پر کردن مجدد لیوان یکبار مصرف استفاده می شود و داخل آن نیز یک شیر وجود دارد که جریان آب به شستشوی دهان کمک می کند. خوشحال. ترشحات دهان بیمار باید در سینک شسته شود.

کاسه تصادف دندان

اجزای کاسه آسیاب دندان
لامپ

یونیت دندانپزشکی مجهز به یک نور متحرک است که می تواند برای تابش نور به طور مستقیم به محل کار و به داخل دهان بیمار برای دید دقیق تر تنظیم شود. برای تنظیم محل و زاویه نور، یک یا دو دسته روی لامپ قرار می گیرد.

چراغ یونیت دندانپزشکی
نگاتوسکوپ

در برخی از واحدها بخشی به نام نمایشگر وجود دارد که برای مشاهده بهتر فیلم های اشعه ایکس بیمار استفاده می شود. این نمایشگر اشعه ایکس می تواند در اندازه های مختلف باشد و به تبلت یا جداگانه روی دستگاه متصل شود.

نگوسکوپ دندانی چیست؟
نظارت کنید

در برخی از انواع جدید یونیت ها، یک مانیتور برای مشاهده و بررسی بهتر برخی از تصاویر و اشعه ایکس به سیستم واحد متصل می شود.

 

 

یونیت دندانپزشکی چیست و معرفی اجرای یونیت دندانپزشکی به همراه تصاویر یونیت دندانپزشکی

 

صندلی دندانپزشکی

 

اجزای یونیت دندانپزشکی و کارایی هر کدام - صندلی دندانپزشکی dental unit

 

 

تابلت یا میز کنترل دندانپزشک

 

پوآر آب و هوا در یونیت دندانپزشکی و تابلت یونیت

 

اجزای تابلت یونیت دندانپزشکی

 

 

تابلت میز دستیار یونیت دندانپزشکی و اجزای مختلف تابلت دستیار

 

 

کاسه کراشوار دندانپزشکی

اجزای کاسه کراشوار دندانپزشکی

اجزای کاسه کراشوار دندانپزشکی

چراغ

 

چراغ یونیت دندانپزشکی

 

نگاسکوپ دندانپزشکی چیست

مانیتور

در برخی از انواع جدید یونیت ها یک مانیتور جهت مشاهده ی بهتر و بررسی برخی تصاویر و رادیوگرافی ها به سیستم یونیت متصل می باشد.

معرفی مانیتور یونیت دندانپزشکی

 

انواع یونیت های دندانپزشکی و تفاوت آنها با همدیگر

 

  • hasan ke

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی